Inovacije u obrazovanju: O novom predmetu „Klimatske promene u poljoprivredi” iz sopstvenog iskustva

18. Mart 2024.

Od školske 2023/24. godine, đaci pet poljoprivrednih srednjih pilot škola širom Srbije u ponudi imaju novi izborni predmet „Klimatske promene u poljoprivredi”. Ovaj inovativni predmet je osmišljen sa primarnim ciljem da se budući poljoprivredni stručnjaci i proizvođači informišu o uticaju klimatskih promena na različite poljoprivredne oblasti i da steknu neophodna znanja i veštine za bolje razumevanje sistema proizvodnje hrane kroz formalno obrazovanje.

U sklopu posete demo centru pri Poljoprivredno-hemijskoj školi ,,Dr Đorđe Radić” u Kraljevu, razgovarali smo sa Lukom Savićem i Verom Šebović, učenicima druge godine koji trenutno pohađaju novi izborni predmet.


„U okviru predmeta „Klimatske promene u poljoprivredi”, upoznali smo se sa pojmovima klima i vreme, pojavom ekstremnih događaja i elementarnih nepogoda”, rekao je Luka na samom početku.

Vera i Luka su dodali da su kroz predmet obeležavali Svetski dan hrane i Svetski dan klimatskih promena. Za ove međunarodne godišnjice, oni su pripremali prezentacije, plakate i predavanja o relevantnim pojmovima, a kasnije sprovodili vršnjačku edukaciju, gde su zajedno sa svojim drugarima sa predmeta, prezentovali rad učenicima četvrte godine. Na ovaj način oni su želeli da klimatske promene približe ostalim đacima škole koji nisu u mogućnosti da slušaju novi izborni predmet.

„Učili smo o uticajima klimatskih promena na poljoprivrednu proizvodnju, kao i merama adaptacije na klimatske promene. Bili smo prisutni na praksi gde su primenjivane mere adaptacije, gde smo zasejavali crvenu detelinu u usev pšenice ili travne smeše. Isto tako, učili smo kako da koristimo i kako da rukujemo meteorološkom stanicom koja se nalazi u okviru školske ekonomije, da sa nje čitamo podatke i time unapredimo našu biljnu proizvodnju”, objasnio je Luka.

Vera je bila upoznata sa pojmom i uticajem klimatskih promena pre početka slušanja ovog izbornog predmeta, ali ističe da se odlučila da ga pohađa zbog šire relevantnosti same teme koja ju je zainteresovala. „Mislim da je predmet jako zanimljiv i koristan, a najzanimljiviji mi je praktičan deo”, rekla je Vera.


Novi predmet je ključan ne samo kako bi edukovao novu generaciju poljoprivrednih profesionalaca i proizvođača o izazovima koje klimatske promene uzrokuju u poljoprivrednoj proizvodnji, već kako bi i inspirisao mlade da podignu svest o ovoj važnoj temi u svojim zajednicama i okruženju.

Uvođenje ovog predmeta u nastavni plan i program poljoprivrednih škola je deo šire inicijative za jačanje kapaciteta mladih poljoprivrednika u okviru projekta „Jačanje otpornosti sektora poljoprivrede na elementarne nepogode” koji sprovodi Organizacija za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih nacija (FAO), uz podršku Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije, a finansira Evropska unija. Realizaciji ovog predmeta i obuci nastavnika su doprineli Ministarstvo prosvete Republike Srbije, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i udruženje „Mladi istraživači Srbije”.


Fotografije: FAO/Emilija Marić