Klimatske promene u poljoprivredi: U susret novom polugodištu u školama u Srbiji
Klimatske promene su jedan od najvećih izazova današnjice. Prepoznajući važnost adekvatne edukacije i podizanja svesti kod budućih poljoprivrednih profesionalaca o klimatskim promenama, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i FAO su, kroz projekat „Jačanje otpornosti sektora poljoprivrede na elementarne nepogode" koji finansira Evropska unija, od septembra 2023. godine ponudili novi izborni predmet „Klimatske promene u poljoprivredi“ učenicima srednjih poljoprivrednih škola širom Srbije.
Obuka zainteresovanih nastavnika za pripremu časova za novi predmet je realizovana pred početak školske godine, a početkom decembra su se nastavnici škola koje su uvele novi predmet okupili na Poljoprivrednom fakultetu u Beogradu i razmenili dosadašnja iskustva o novom predmetu i predstavili planove koje imaju u narednom periodu. Kroz praktične primere iz svakodnevnog života i interaktivan pristup, uspeli su ovu kompleksnu temu da približe srednjoškolcima i da im pomognu ne samo da primete uticaje klimatskih promena u svom okruženju, već i saznaju koji su načini da na njih reaguju.
„Od samog početka sam postavila cilj da nastava bude interaktivna, da zajedno istražujemo i razgovaramo. Glavni fokus za sada je na nastavnim jedinicama koje su prilagođene njihovom nivou znanja, a pored toga im dajem i različite zadatke, na primer da slikaju efekte klimatskih promena u svom okruženju, onda o tome diskutujemo i tako i ja učim zajedno sa njima. Mislim da je ova tema jako relevantna, i tek će biti, a vidim da je učenicima jako zanimljiva jer uče nešto novo, sa čime se do sada nisu susreli u nastavi“, istakla je Magdalena Gak iz Srednje poljoprivredne škole u Zrenjaninu.
Svi nastavnici istakli su da su učenici pokazali veliku zainteresovanost za temu i uticaj klimatskih promena, uzimajući u obzir da većina ima svoje gazdinstvo i da su i sami doživeli negativne posledice usled poplava, oluja, suša i ekstremnih temperatura.
„Učenici se susreću sa mnoštvom novih pojmova kao što su klimatski sistemi. Trudimo se da im prikažemo šta su problemi koji se javljaju u poljoprivredi i zaista imamo povratna iskustva. Imamo učenike koji rade u poljoprivredi i imaju svoje gazdinstvo i doživeli su posledice u toku ove i prethodne godine“, rekao je Ivan Petreš iz Srednje poljoprivredne prehrambene škole u Somboru.
Ivan u pripremu za časove uključuje i teoriju iz drugih predmeta, kako bi učenici mogli lakše da povežu nove pojmove, ali i pojave sa predznanjem i iskustvom koje već imaju i dodaje da je dobro što se radi o izbornom predmetu, zato što je kroz priču i razgovor moguće stvoriti svest kod učenika da je potrebno voditi računa i smatra da će nova generacija stvoriti značajne promene u svom okruženju.
Kroz praktične primere, oglede, kvizove i zadatke nastavnici su uspeli da stvore interesovanje kod učenika i da im približe temu klimatskih promena, u teoriji i praksi.
„Jako je interesantno što učenici razumeju šta se dešava, prepoznaju probleme i predstavljaju svoja lična iskustva, ali nemaju detalje. Ovaj predmet im pruža uvid u to zašto i na koji način se sve te pojave dešavaju“, istakla je Jelena Stojanović iz Poljoprivredno-hemijske škole „Dr Đorđe Radić“ iz Kraljeva.
U školi u Kraljevu je obeležen i Svetski dan klimatskih promena i u okviru predmeta sprovedena je vršnjačka edukacija, gde su učenici druge godine prezentovali temu klimatskih promena učenicima četvrte godine, dodala je Jelena Stojanović.
„Na različitim godinama pokrivamo gradivo vezano za različite vrste poljoprivredne proizvodnje, ratarstvo i povrtarstvo, voćarstvo i vinogradarstvo i u četvrtoj godini stočarstvo. Želimo da uvedemo temu klimatskih promena u sve oblasti i na taj način pokrijemo čitavu poljoprivrednu proizvodnju. To će omogućiti učenicima da dobiju dovoljno informacija, kako bi mogli i sami da implemetiraju održive prakse na svojim imanjima“, rekla je Vesna Jović iz Poljoprivredne škole sa domom učenika „Sonja Marinković“ u Požarevcu.
Vesna ističe da je učenicima posebno zanimljiva oblast klimatologije i meteorologije i da su u okviru predmeta pravili atlas oblaka, a znanje koje su stekli su lako nakon toga primenili u toku praktične obuke.
Novi izborni predmet je ključan kako bi pružio podršku novim generacijama u borbi protiv klimatskih promena, ali i inspirisao ih da podignu svest u svojim zajednicama, porodicama i okruženju i prodube razumevanje o ovoj važnoj temi koja ne samo da utiče na poljoprivrednu proizvodnju, već i na životnu sredinu i kvalitet života ljudi u Srbiji.
Naslovna fotografija: FAO/Oliver Bunic
Fotografije: FAO/Sara Pasic